پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روانشناسی مرضی کودک (Children Abnormal Psychology) در 324 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روانشناسی مرضی کودک (Children Abnormal Psychology) در 324 اسلاید

قبل از خرید حتما توضیحات را کامل مطالعه نمایید

صفحه اصلی
راهنما
محصولات
لیست فروشگاه ها
درباره ما
قوانین
نقشه سایت
تماس با ما

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روانشناسی مرضی کودک (Children Abnormal Psychology) در 324 اسلاید

19000 قیمت

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روانشناسی مرضی کودک (Children Abnormal Psychology) در 324 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان روانشناسی مرضی کودک (Children Abnormal Psychology) در 324 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

روانشناسی مرضی کودک (Child Pcychopathology) شاخه‌ای از روانشناسی مرضی است که به بررسی اختلال‌های دوران کودکی و نوجوانی و تفاوت اختلال‌های این دوران با اختلال‌های بزرگسالی می‌پردازد.

مقدمه

مهمترین موضوع که روان شناسی مرضی با آن مواجهه است تعریف و تبین مفاهیم بهنجار و ناهنجار (Abnomal) است و روان شناسی مرضی کودک نیز با همین هدف ولی برای تبین این مفاهیم در سطح کودکی و نوجوانی بوجود آمده است. روان شناسی مرضی برای تبیین مفاهیم بهنجاری نابهنجاری از دیدگاههای "آماری ، اجتماعی ، سازگاری و..." استفاده می‌کند. این دیدگاهها در سطح مرضی کودک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی روان شناسی مرضی کودک به لحاظ تفاوت اختلال‌های روانی کودک و نوجوان با بزرگسالان و همچنین به لحاظ پیچیدگی و دشواری‌های تشخیصی اختلال‌های روانی از تحول بهنجار اصولی را نیز در نظر می‌گیرد. این اصول در برگیرند «تناسب سنی و پیش بینی آینده» است. 

دشواری‌های تشخیص بهنجار در کودک

تشخیص بهنجاری از نابهنجاری در کودک پیچیده‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است. این دشواری به علت آن است که کودک موجودی در حال تحول است؛ به عبارت دیگر کودک در مرحله رشد قرار دارد و با همین دلیل رفتار ، خلق و هیجان‌های کودک روز به روز ، هفته به هفته و سال به سال در حال تغییر است. این تغییرات سریع تحولی باعث این پرسش می‌شود که آیا رفتار و حالات مشاهده شد در کودک نتیجه فرآیند تحول است یا به علت اختلال خاصی است. جواب دادن یا این سوال مستلزم شناخت دوران کودکی از طریق روانشناسی رشد (Developmental Psychology) و تطبیق ویژگی‌های این دوران با ویژگی‌ها و علائم اختلال‌ها برای تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار می‌باشد. 

اصل شایستگی سنی

اصل شایستگی بر این نکته تاکید دارد که برای تشخیص رفتارهای نابهنجار در فرآیند تحول (رشد) باید انتظارات سنی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر این اصل در برخورد با رفتارهای ظاهرا نابهنجار این سوالات را مطرح می‌کند که "کودک چند ساله است؟ و آیا رفتار مورد نظر شایسته این سن خاص است یا خیر؟"

اصل شایستگی سنی در تشخیص بهنجاری و نابهنجاری در کودک فواید مهمی دارد. چون از یک طرف بسیاری از رفتارهای نابهنجار را می‌توان بطور کم و بیش در کودکان عادی و بهنجار که از خودشان نا آرامی و پریشانی نشان نمی‌دهند؛ مشاهده کرد. در حالی که این رفتارها با معنی نابهنجاری کودک تلقی نمی‌شوند. از طرف دیگر هر رفتار نابهنجاری در کودک الزاما به معنی اختلال در کودک نیست؛ چون با سن کودک مطابقت دارد. برای مثال رفتارهایی از قبیل مشکلات دفع و خیس کردن لباس و در سن خاصی ظاهر شوند اختلال تلقی نمی‌شود و به اصطلاح "ویژه سن" هستند؛ در حالیکه اگر پس از سن خاص تداوم پیدا کنند به معنی اختلال و نابهنجاری تلقی می‌شوند. 

اصل پیش بینی آینده

اصل پیش بینی آینده بر این نکته تاکید دارد که چه رفتارهایی نابهنجاری در مراحل بعدی زندگی به آسیب بیشتر منجر خواهد و چه رفتارهای نابهنجاری خود به خود در جریان تحول از بین خواهند رفت؟ این پیش بینی درباره اثرات احتمالی یک رفتار در آینده مستلزم در نظر گرفتن "فراوانی ، شدت و تداوم" یک رفتار نابهنجار است. 

فراوانی یک رفتار

فراوانی به تعداد و میزان انجام یک رفتار مربوط می‌شود به عنوان مثال کودکان ممکن است در سنین مختلف چند بار لباس خود را خیش کنند (اصل شایستگی سنی) اما کودکانی که دچار اختلال بر اختیاری ادرار هستند به تعداد بیشتری این مشکل را نشان می‌دهند 

شدت یک رفتار

شدت به نیرومندی یک رفتار مربوط می‌شود که از درجه شدت پایین (عدم تداخل در فعالیت فردی و اجتماعی) شروع و تا شدت بالا (تداخل در فعالیت‌های فردی و اجتماعی) ادامه می‌یابد. برای مثال کودکان و نوجوانان ممکن است گاهی اوقات رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان دهند ولی شدت این رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک به حدی بالا است که تخریب قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی ، تحصیلی و یا شغلی را سبب می‌شود. 

تداوم یک رفتار

تداوم نشان دهنده ثبات و پایانی علائم مشکل رفتاری در طول زمان است. تداوم یک علامت بالینی را می‌توان به سه درجه اتفاقی ، "گذرا و پایدار" تقسیم بندی کرد که در این بین رفتارهای اتفاقی و گذرا را نمی‌توان جز اختلال و نابهنجاری تشخیص داد و در حالیکه پایداری یک رفتار قابلیت نابهنجاری را بالا می‌برد. برای مثال کودکان 3 ماهه تا یک ساله معمولا غذای خود را بالای می‌آورند و آن را دوباره می‌بلعند ولی زمانی که این رفتار به مدت زمان بیشتری تداوم پیدا کند می‌توان آن را اختلال نشخوار (Rumination Disorder) تلقی کرد. 

ارتباط با سایر مباحث

روان شناسی مرضی کودک با توجه به عنوانش با دو شاخه دیگر روانشناسی یعنی روانشناسی مرضی وروان شناسی کودک و به طبیعت از آن با روان شناسی رشد ارتباط مستقیمی دارد. روانشناسی کودک به متخصص و روان شناسی کودک کمک می‌کند تا انواع رفتارهای هر سن را بشناسد (اصل شایستگیسنی) و متناسب با آن به تمایز بین رفتار بهنجار و نابهنجار اقدام کند و روان شناسی مرضی این کمک را دارد که شناخت انواع اختلال‌های دوران کودکی را امکان پذیر می‌سازد.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: تعریف و مفهوم بهنجاری و نابهنجاری کودک

تعریف های بهنجاری

مفهوم بهنجاری به عنوان حد متوسط

دیدگاه روان شناسان اجتماعی در مورد نابهنجاری

بهنجاری به صورت آرمانی

بهنجاری به عنوان سازگاری

پیوستگی و ناپیوستگی رفتار نابهنجا

و...

فصل دوم: تفاوت اختلال های روانی کودکان و بزرگسالان

تفاوت بین اختلال های کودکان و بزرگسالان

تفاوت های موجود در الگوهای رفتار ناسازگار در کودکی و بزرگسالی

تغییر نشانه های مرضی همراه با سن

بی کفایتی الگوهای شناختی و سازشی کودک

وابستگی شدید کودک به دیگران

عدم درک کودک از آینده

ابتلا و بهبود سریع تر کودکان

ابراز مستقیم بیشتر آشفتگی های روانی در کودکی

عدم وجود الگوی کاملا مشخص در کودکی

تأثیر بیشتر عوامل خارجی بر رفتار کودک

و...

فصل سوم: طبقه بندی اختلال های روانی کودکان

طبقه بندی قدیم

تقسیم بندی آنا فروید و ایکن باخ

خصیصه های درونی سازی و برونی سازی

درونی سازی

برونی سازی

تقسیم بندی دیگر

اختلال های خفیف و شدید

تعریف اختلال های کودکی

طبقه بندی اختلال های کودکی

و...

فصل چهارم: اختلال های یادگیری

تعریف اختلال های یادگیری

مشکلات خواندن

ویژگی مشترک مشکلات خواندن

فراوانی مشکلات خواندن

انواع مشکلات خواندن

علت عقب ماندگی اولیه

علت عقب ماندگی ثانویه

عقب ماندگی به علت ضایعه مغزی

عوامل کلی دخیل در مشکلات خواندن

و...

فصل پنجم: اختلال های ارتباطی

انواع اختلال های ارتباطی

اختلال در زبان بیانی

علل اختلال در زبان بیانی

اختلال آمیخته زبان دریافتی - بیانی

علل اختلال زبان آمیخته

سن شناسایی اختلال آمیخته زبان

پیش آگهی اختلال آمیخته زبان

اختلال واج شناختی

علل اختلال واج شناختی

و...

فصل ششم: پسیکوزهای کودکی

نام جدید پسیکوزهای کودکی

معیارهای اختلال های پسیکوتیکی کودکان

اختلال های نافذ رشد

زمان بروز اختلال های نافذ رشد

اوتیسم خردسالی

مشخصه های ظاهری

معیارهای تشخیص اوتیسم از دیدگاه DSM-III

تاریخچه تشخیص

و...

فصل هفتم: سبب شناسی اوتیسم

مکانیزم های اساسی سبب شناسی اوتیسم

محیط اجتماعی

رویکردهای عصبی

موضوعات برجسته پژوهش های عصبی

علل نابهنجاری های حسی در کودکان اتیستیک

عوامل زیستی - شیمیایی

و...

فصل هشتم: اختلال نافذ مربوط به رشد اوایل کودکی

زمان ظهور اختلال های نافذ رشد

معیارهای تشخیصی اختلال های نافذ رشد از دیدگاه D.S.M-III

اسکیزوفرنی کودکی

شباهت اسکیزوفرنی کودکی با بزرگسالی

تفاوت اسکیزوفرنی کودکی با بزرگسالی

تفاوت های اسکیزوفرنی کودکی و اوتیسم

آفازی مربوط به رشد

و...

فصل نهم: نظریه های مختلف درباره اختلال های پسیکوتیکی کودکان

نظریه بتلهایم

دو کانون فکری مهم بتلهایم

سابقه مطالعه دوره های حساس رشد

دوره های حساس در پیدایش اوتیسم

درجات اوتیسم از نظر بتلهایم

نظریه دلوریه در باره اسکیزوفرنی کودکی

درمان فرد اسکیزوفرنیک از نظر دلوریه

امر مهم در درمان کودک اسکیزوفرنیک از نظر دلوریه

اسکیزوفرنی از نظر دلوریه

علت اسکیزوفرنی از نظر بندر

اسکیزوفرنی کودکی از نظر گلدفارب

و...

فصل دهم: اختلال کمبود توجه

اسامی تاریخی

اختلال کمبود توجه

معیارهای اختلال کمبود توجه

بی توجهی

برانگیختگی ناگهانی

بیش فعالی

ویژگی های سنی در بیش فعالی

تداوم رفتارها در بیش فعالی

بعضی علل احتمالی

دو نوع کودک بیش فعال

و...

فصل یازدهم: اختلال های تغذیه و خوردن خردسالی و اوایل کودکی

تعریف

انواع اختلال های تغذیه ای و خوردن

هرزه خواری

معیارهای تشخیصی هرزه خواری

علل هرزه خواری

عوامل مرتبط با هرزه خواری

سن شیوع هرزه خواری

تشخیص هرزه خواری

اختلال نشخوار کنندگی

و...

فصل دوازدهم: اختلال های هیجانی

انواع اختلال های هیجانی

اختلال اضطراب جدایی

لالی انتخابی

افسردگی کودکان

دیدگاه روان تحلیلی در مورد رابطه افسردگی کودکان و سوپر ایگو

ثبات افسردگی

و...

فصل سیزدهم: اختلال های اضطرابی

اختلالات وسواسی

شیوع اختلالات وسواسی در کودکی

و...


خرید

پرداخت آنلاین
mouse corsair

دوره استراتژی قدرتمند PTC

299,000 تومان

مشاهده دوره