پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش و پرورش دوره های ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه در 301 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش و پرورش دوره های ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه در 301 اسلاید

قبل از خرید حتما توضیحات را کامل مطالعه نمایید

صفحه اصلی
راهنما
محصولات
لیست فروشگاه ها
درباره ما
قوانین
نقشه سایت
تماس با ما

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش و پرورش دوره های ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه در 301 اسلاید

19000 قیمت

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش و پرورش دوره های ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه در 301 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان آموزش و پرورش دوره های ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه در 301 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش و پرورش (انگلیسی: Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند یا تعلیم و تربیت، نظام آموزشی،‌‌ تحصیل، سوادآموزی ، بار آوردن و... نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب می‌شوند یا با آن همپوشی دارند.

دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید درنظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به‌طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی است.

تعاریف آموزش و پرورش

همان‌طور که گفته شد، آموزش و پرورش دارای مفهوم و کاربردی گسترده، پیچیده و مبهم است. تاکنون تعریف واحد یا جامع و مانعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامده‌است و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه داده‌اند.

صاحبنظران ایرانی یا مسلمان تعلیم و تربیت در سده‌های پیشین (مانند امام محمد غزالی)، هیچ‌کدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبوده‌اند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. در عصر حاضر، متفکران ایرانی مانند محمدباقر هوشیار، عیسی صدیق، اسدالله بیژن و امیرحسین آریان‌پور، مرتضی مطهری در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند؛ ولی دانشمندان غربی از دیرباز تاکنون تعاریفی از «آموزش و پرورش» ارائه داده‌اند.

برخی از تعاریف آموزش و پرورش

  • محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب روان (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامه‌ای است.
  • جان دیویی: آموزش و پرورش تکرار تجربه‌است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
  • ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می‌پذیرد.
  • دانشنامه بریتانیکا: از آن‌جایی که کودکان بی‌سواد، نادان و غیرمطلع از فرهنگ جامعه‌شان به دنیا می‌آیند، برای یادگیری فرهنگشان، هنجارهای رفتاری افراد بالغ، یادگیری مهارت‌ها، یافتن نقششان در اجتماع و رسیدن به اهدافشان نیاز به آموزش دارند.
  • امیرحسین آریان‌پور: آموزش و پرورش عبارت است از «فرایند هدایت و جهت‌دهی عمدی تجارب انسانی»

از آن‌جا که آموزش به کودکان این قابلیت را می‌دهد که به صورت مستقل به سوی اهداف مورد نظرشان حرکت کنند و هویت ویژه‌ای در جامعه بیابند، اهمیتی غیرقابل چشم‌پوشی برای فلاسفه دارد. فلسفه آموزش به بررسی ماهیت و اهداف آموزش و ابزارهای آن می‌پردازد و در ارتباط با «نظریه آموزش» است. نظریه آموزش نوعی نظریه عملی بوده که سعی در فراهم آوردن رهنمود و روشن کردن تمامی جنبه‌های گوناگون آموزش (اعم از جنبه‌های تعلیمی، اخلاقی و سیاسی مربوطه) و همچنین ساختار اجتماعی وابسته با آن است. فلسفه آموزش از نیمه دوم قرن بیستم میلادی به بعد به صورت یک شاخه مشخص از فلسفه شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفت.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیاتی درباره نظام آموزش و پرورش

تعریف تربیت (آموزش و پرورش)

تعاریف تربیت

نظام آموزش و پرورش، اهمیت و کارکردهای آن

تعریف نظام آموزش و پرورش

کارکردهای نظام آموزش و پرورش

کارکردهای آشکار آموزش و پرورش

جامعه پذیری

پرورش و رشد کیفیت کودکان

تربیت نیروی انسانی

نظام آموزشی و پرورشی در ایران

برنامه ریزی ادامه کار طراحی آموزش و پرورش

طرح جدید آموزش متوسطه

اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

و...

فصل دوم: آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی

تعریف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی

اهمیت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی

تاریخچه ظهور و تکوین دوره پیش دبستانی

کودکستان ها

انواع مهدهای کودک

دوره پیش دبستانی در طرح نظام آموزش و پرورش ایران

ویژگی های کودکان دوره پیش دبستانی (پنج تا شش سال)

اهم ویژگی های بدنی

اهم ویژگی های شناختی – عاطفی

اهداف آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی

اهداف شناختی

اهداف عاطفی

اهداف روانی – حرکتی

اصول آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی

ویژگی های مربیان دوره پیش دبستانی

و...

فصل سوم: آموزش و پرورش دوره ابتدایی

تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی

اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی

ویژگی های دانش آموزان دوره ابتدایی

تاریخچه ظهور و تکوین دوره ابتدایی

خانه

مسجد

مکتب

مدرسه

مدارس علوم دینی

مدارس ابتدایی به سبک جدید

ماده پنج قانون اساسی

اهداف دوره ابتدایی

اهداف پایه اول دوره ابتدایی

اهداف پایه های دوم تا پنجم دوره ابتدایی

اصول آموزش و پرورش دوره ابتدایی

ویژگیهای معلمان دوره ابتدایی

و...

فصل چهارم: آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی

تعریف آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی

ویژگی های دانش آموزان دوره راهنمایی

ویژگیهای عاطفی

ویژگیهای اجتماعی

اهمیت دوره راهنمایی تحصیلی

تاریخچه ظهور و تکوین دوره راهنمایی

اهداف دوره راهنمایی تحصیلی

اصول آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی

فصل دوم ماده ده

اصول و خط مشی ها

ویژگیهای معلمان دوره راهنمایی تحصیلی

عوامل موفقیت معلم

راههای تربیت و تامین دبیران

برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی

شناخت حرفه و فن

کتابهای درسی دوره راهنمایی تحصیلی

و...

فصل پنجم: آموزش و پرورش دوره متوسطه

تعریف آموزش و پرورش دوره متوسطه

اهمیت آموزش و پرورش دوره متوسطه

ویژگی های دانش آموزان دوره متوسطه

تاریخچه ظهور و تکوین آموزش و پرورش دوره تحصیلی

طرح جدید آموزش دوره متوسطه

دلایل اولویت

نارسایی های آموزش متوسطه

اهداف هر یک از شاخه ها

ساختار دوره های متوسطه، پیش دانشگاهی و کاردانی پیوسته

ویژگی های دبیران دوره متوسطه

و...

فصل ششم: نقش نهادهای اجتماعی – فرهنگی در آموزش و پرورش مدارس

تعریف انجمن و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه

اهمیت و ضرورت تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه

تاریخچه ظهور و تکوین انجمن اولیا و مربیان

اهداف انجمن اولیا و مربیان مرکزی

اهداف انجمن اولیا و مربیان مدارس

برنامه و فعالیتها

راه های توسعه کیفی و کمی انجمن اولیا و مربیان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خدمــات و فعالیتهـای کانـون پــرورش فکــری کودکــان و نـوجـوانــان

کانــون فرهنگــی – تـربیتـــی

و...

فصل هفتم: گروه و پویایی گروهی در کلاس و مدرسه

تعریف گروه و ویژگی های آن

انــواع گــروه

گروههای بزرگ

پویایی گروه و فواید کار گروهی در مدرسه

گــروه کلاســـی

انــواع گــروه در مــدارس

اهداف و وظایف شورای دانش آموزان در مدارس

و...

منابع و مآخذ


خرید

پرداخت آنلاین
mouse corsair

دوره استراتژی قدرتمند PTC

299,000 تومان

مشاهده دوره